Mijn studiereis naar Cádiz, Spanje

Nieuwe week

Er zijn gisteravond geen nieuwe mensen in mijn appartement gekomen, dus het ziet er naar uit dat ik een week alleen woon. Wel jammer want nu is het minder gemakkelijk dingen af te spreken voor ´s middags of ´s avonds.

Vanmorgen was ik pas om 08.50 uur wakker geworden en moest dus haasten om op tijd te komen voor de les. Ik heb 1 nieuw meisje erbij, weet niet precies hoe je haar naam schrijft maar ze komt uit het franstalige deel van Zwitserland en heeft dus al een goede voorsprong op de Spaanse taal daar het erg veel op Frans lijkt. We zijn maar met z´n tweeen en we krijgen dus vanaf morgen soort van privé les van 12.00 tot 14.00 uur. Wel is mijn lerares Silva al vanaf 11 uur op de school waar we dan ook vragen kunnen stellen. Dus ik ga gewoon mijn best doen om hier 11 uur alte zijn en in dat uurtje wat huiswerk te maken en wat specifieke dingen te vragen voor mijn examen. Alhoewel dat laatste wel moeilijk is daar je daar ook gewoon vragen moet beantwoorden en daarvoor dus duidelijke zinnen moet kunnen spreken.

Vandaag was het even teveel voor me, ik kwam niet meer uit mijn woorden en leg dan maar eens uit aan een Spaanse lerares en een Franse medestudent die allebei eigenlijk geen Engels spreken hoe je je voelt. Dus de tranen kwamen er even uit en met een beetje hulp van woordenboek heb ik duidelijk kunnen maken dat ik het wel begrijp allemaal maar het niet voldoende spreek (naar mijn idee) en dat ik maandag het examen heb. Dus ze begrepen het wel en we hadden daarna onze normale pauze van 30 minuten en ben ik een beetje bijgekomen. Ik ga mijn best doen om gewoonNOG meer Spaans te praten en proberen duidelijke zinnen te maken. De gramatica van de werkwoorden (in ik-vorm, jij-vorm etc.) gaat heel goed en ik herken al een hoop andere woorden.

Ik zou vandaag de laptop van Saramogen gebruiken om wat foto´s te kunnen uploaden, maar onze pauzes liepen even mis. Ze neemt hem nu morgen weer mee en dan moet het als het goed is wel gewoon lukken. Ik zorg dat ik hier rond 10.30 uur al ben, dan moet zij er ook wel zijn daar zij in de ochtend nog privé lessen heeft. Ik mag ook gewoon even aankloppen bij haar leslokaal dan.

Vanavond (rond 21.00 uur) ga ik met een ander Duits meisje wat eten en ik heb Kate ook gevraagd of ze mee wilde. Dat wilde ze wel maar ze had rond 8 uur afgesproken met een vriendin van haar in de kathedraal en ze hoopte wel op tijd te zijn. Ik weet nu wel waar dat lekkere tapas-café is en ik hoop dat we daar vanavond ook nog heen gaan. Vanmiddag ga ik eerst even rondlopen en kijken of ik hier nog een makkelijke multomap kan kopen daar mijn blaadjes nu allemaal los in de tas gaan. Maar als het te duur of te moeilijk is, dan hou ik het zo daar het toch nog maar voor 4 dagen is. Dan lekker naar huis en even wat liggen/slapen/lezen en begin van avond nog maar wat leren.

Mam (of iemand anders die het weet): wie weet een manier om snel en gemakkelijk vocht uit je enkels/knieen te krijgen??? Ik word er echt gek van en doet beetje pijn en blijft maar zitten:S

Reacties

Reacties

Ellen

heey..

echt leuk dat jj met die meiden vanalles doet enzo.. en met een beetjj extra hulp ga je dat examen heus wel halen;)
ik hoop dat het morgen lukt met de laptop, ken k ook ff zien hoe het daar is:P

xxxjes

ps. internet zegt dat jj moet bewegen om het eruit te krijgen:S:)

Anne :)

Eefje :)

Ach bekijke het maar zo, als je alleen bent hoef je ook niet met andere rekening te houden ;)
Kop op eefje je kan het wel meid ! je bent onze spaanse diva :) Blijven geloven in jezelf heah ;)

Me moeder zegt dat je 's nacts onder het einde van je matras een kussen moet leggen zodat je voeten omhoor liggen ;)

Dikke x van ons uit het gewone holland

Miriam

Hola chica guapa!

Als je vragen in het weekend hebt, bel je me even. Mijn mob is uit maar ik mail je zo mijn thuis nummer. GEEN PROBLEEM!

Over de vocht...met de kussen werkt tijdelijk. De vocht gaat naar je dijen en daarna weer naar beneden (tijdens de laastse weken van mijn zwangerschap in de ziekenhuis met 20kg extra vocht heb ik het wel geleerd). Maar als je even wat beter wil voelen en van de druk af wilt, werkt het goed. Je moet veel komkomer (pepino) eten. Dat drijft vocht uit je lichaam en het is makkelijk te vinden in Spanje.

Houd je vol meid! Je kan het! En de examen wordt gewoon gehaald. vertrouw op jezelf, ok?? We zijn trost op jou :o) Que viva Eveline!

Besitos,
Miriam

PS (voor Silvia): Silvia, Evelina tiene la semana que viene un examen de castellano que es parte de unos estudios que esta haciendo. Para ella es mu importante y por eso esta tan nerviosa. Siente que no sabe lo suficiente como para aprobar y eso le agobia mucho. Yo se que no es asi y que ella puede, solo necesita confiar en si misma. Le puedes animar un poco y darle muchos animos? Muchas gracias guapa! Un saludo desde Holanda, Miriam :o)

Elma

Ha Eveline,

Succes met de laatste loodjes en heb vertrouwen in jezelf! Er blijft altijd meer hangen, dan jezelf denkt :-) De kunst is om tijdens het examen te blijven ontspannen en dan komt het vanzelf allemaal weer naar boven! Toi, toi, toi. Groetjes, Elma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!